شنبه 1 اردیبهشت 1403 ** 01/02/1403
وضعیت استقبال از مسافران نوروزی و اقتصاد گردشگری از نگاه شهردار یاسوج

خبرگزاری ایرنا مرکز یاسوج در میزگردی با نستهن مقدم شهردار یاسوج، الماس قبادی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و محمد حسین زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد به بررسی 2 موضوع استقبال از مسافران نوروزی و اقتصاد گردشگری در استان و بویژه شهر یاسوج مرکز استان پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری، سخنان شهردار یاسوج در این میزگیرد در ادامه آمده است.

**طبیعت گردی، ویژگی اصلی گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
گردشگری به انواع مختلفی مانند گردشگری قومی، فرهنگی، تاریخی، طبیعت گرا، مذهبی، تفریحی و کاری تقسیم می شود.
کهگیلویه و بویراحمد که استانی کوهستانی است و به 2 بخش گرمسیری و سردسیری تقسیم می شود ویژگی های طبیعی خاصی دارد که می تواند گردشگران را به خود جذب کند و به نظر می رسد گردشگری استان، طبیعت پایه است.
شهردار یاسوج در این زمینه گفت: زمان پذیرش گردشگر در این شهر نه‌تنها در ایام تعطیلات نوروز است بلکه در چهارفصل سال می‌توان روی آن سرمایه گذاری کرد.
نستهن مقدم اظهار داشت: در همین راستا و با توجه به اوج گردشگر پذیری شهر یاسوج در اردیبهشت هر سال به سبب زیبایی چشمگیر طبیعت آن جشنواره روز یاسوج برگزار می‌شود و شعار جشنواره امسال نیز «شهر پاک» است.
وی افزود: آثاری شامل فیلم، مقاله، شعر، سرود و دیگر موارد به دبیرخانه جشنواره روز یاسوج ارسال شده و کمیته‌ای نیز برای داوری این آثار و تعیین برترین‌ها فعال شده است.
شهردار یاسوج بیان کرد: این جشنواره یک روزه به همت شهرداری یاسوج و با همکاری دانشگاه این شهر برگزار خواهد شد.
مقدم عنوان کرد: باید طبیعت بکر شهر یاسوج به عنوان یک استعداد و موهبت الهی بیش از پیش در رسانه‌ها تبلیغ شود زیرا این امر سبب استفاده بهینه‌تر از چنین فرصت و ظرفیت مهمی خواهد شد.

** جاذبه‌های گردشگری و طبیعی یاسوج
وی ابراز داشت: مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی یاسوج شامل جنگل‌های بلوط، آبشار و توپوگرافی خاص حومه این شهر است.


شهردار یاسوج گفت: اختصاص بخشی از آب آبشار یاسوج برای تأمین آب آشامیدنی این شهر تا حدودی وجهه گردشگری این مکان تفریحی را تحت تأثیر قرار داده است.
مقدم اظهار داشت: راهکار رفع این مشکل مهم تأمین آب آشامیدنی شهر یاسوج از طریق حفر چاه یا دیگر موارد است.
وی افزود: طرح جامع گردشگری آبشار یاسوج توسط شهرداری این شهر تهیه و به مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد شده است.
شهردار یاسوج بیان کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از جمله سپاه فتح، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری دارای مکان‌های تفریحی در آبشار یاسوج هستند.
مقدم عنوان کرد: رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم برای قرار گرفتن این مکان‌ها در اختیار شهرداری یاسوج به‌منظور مدیریت بهتر و اجرای طرح جامع گردشگری در آن انجام شده است.
وی ابراز داشت: هر چند که تاکنون اقدام‌هایی برای ساماندهی و توسعه آبشار یاسوج و همچنین تأمین برخی زیرساخت‌ها در آن توسط مسئولان پیشین شهرداری یاسوج و دیگر دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد آر جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده اما چندان مطلوب و کافی نبوده است.
شهردار یاسوج گفت: پارک جنگلی یاسوج به مساحت حدود یک هزار هکتار به عنوان بام این شهر معروف بوده و اقدام‌های مهمی از جمله ساخت منبع ذخیره آب برای آبیاری فضای سبز از طریق 2 ایستگاه پمپاژ و نورپردازی و تأمین روشنایی 35 هکتار از آن در شب‌ها توسط شهرداری با هزینه‌ای افزون بر 20 میلیارد ریال انجام شده است.
مقدم اظهار داشت: این پارک متعلق به مردم یاسوج و گردشگران است و تا زمانی که خدمات مطلوب در آن ارائه نشود نباید هزینه‌ای از مراجعه کنندگان دریافت شود.


وی افزود: تاکنون چند بسته سرمایه گذاری در زمینه‌های تأمین زیرساخت‌های اقامتی و ساخت رستوران، هتل و شهربازی در پارک جنگلی یاسوج توسط شهرداری این شهر تعریف و به متقاضیان سرمایه گذاری در آن اعلام شده است.
مقدم بیان کرد: شهرداری این شهر برای جذب سرمایه گذار در پارک جنگلی یاسوج، حمایت از متقاضیان سرمایه گذاری در آن و ایجاد مشوق‌های لازم برای آنان آمادگی کامل دارد.
مقدم عنوان کرد: شهرداری یاسوج نه تنها مخالف سرمایه گذاری در پارک جنگلی این شهر نیست بلکه از این امر نیز استقبال می‌کند.
وی ابراز داشت: شرط اصلی در این زمینه بهره مندی مردم یاسوج از مزایای آن و حفظ کامل حق و حقوق آنان است.
شهردار یاسوج گفت: سرمایه گذاری در پارک جنگلی یاسوج سبب تأمین هر چه بیشتر رفاه مسافران و گردشگران مراجعه کننده به آن و همچنین درآمدزایی، رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم یاسوج می‌شود.
مقدم اظهار داشت: مدیریت پارک جنگلی یاسوج در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت دهم به کهگیلویه و بویراحمد در سال 1389 به شهرداری یاسوج واگذار شد این در حالی است که تا قبل از آن زیر نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود.
وی افزود: تاکنون 30 میلیارد ریال توسط شهرداری یاسوج در پارک جنگلی این شهر سرمایه گذاری شده است.

**اقتصاد گردشگری یاسوج
شهردار بیان کرد: یاسوج به عنوان محل عبور گردشگران در تعطیلات نوروز و دیگر ایام سال است و باید برای توقف مسافران در این شهر برای چند روز به منظور تحقق گردشگری اقتصادی تلاش، اقدام و برنامه ریزی اصولی کرد.


مقدم عنوان کرد: اسکان مسافران نوروزی در یاسوج با برپایی چادر و رها کردن زباله در پارک‌های آن در سال‌های گذشته آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های این مکان‌ها وارد کرد و تأثیر نامطلوبی بر سیمای شهری داشت.
وی ابراز داشت: به همین دلیل نیز ایام تعطیلات نوروز سال 1397 محدودیت‌هایی در زمینه اسکان گردشگران در پارک‌های شهر یاسوج اعمال می‌شود.
شهردار یاسوج گفت: مسافران نوروزی یاسوج باید به جای اسکان در پارک‌ها و آبشار این شهر تا حد امکان اقدام به استقرار در خانه‌های مسافر، میهمان‌پذیرها و هتل‌ها کنند.
مقدم اظهار داشت: انتظار می‌رود که بخش خصوصی در این زمینه همکاری و تعامل لازم را انجام داده و زیرساخت‌ها و مکان‌های اسکان گردشگران نوروزی شهر یاسوج را تا حد امکان تأمین کند.
وی افزود: با توجه به شهرت بیشتر یاسوج در سال های اخیر پیش بینی می‌شود که در ایام تعطیلات نوروز سال 1397 مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور به طور زمینی به شهر یاسوج سفر کنند و این فرصت جدید و مناسبی برای معرفی هر چه بیشتر یاسوج به مردم دیگر استان‌هاست.

**فرصت های سرمایه گذاری
شهردار یاسوج بیان کرد: در نقاط تفریحی و گردشگری شهر یاسوج فرصت‌های سرمایه گذاری قابل توجهی وجود دارد که باید اقدام‌های لازم در این زمینه هر چه سریعتر انجام شود.


مقدم عنوان کرد: نصب بنر و یا توزیع پوستر و اقلام فرهنگی نمی‌تواند کمک چندانی به معرفی شهر یاسوج و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری آن کند.
وی ابراز داشت: در این زمینه باید از تجارب استان‌های موفق کشور استفاده شود و علاوه بر آن نیز اقدام به تأمین زیرساخت‌های لازم در مکان‌های تفریحی و گردشگری یاسوج و اطلاع رسانی دقیق و اصولی کرد.
شهردار یاسوج گفت: در صورت تحقق این امور شهر یاسوج می‌تواند در سال‌های نه چندان دور شاهد ورود مسافران و گردشگران میلیونی در تعطیلات نوروز و دیگر ایام سال باشد.

**مدیریت شهری و زیباسازی

وی ابراز داشت: طرح اصلاح جدول‌ها، پیاده روها، خیابان‌ها، معابر عمومی، بلوارها و میادین یاسوج سال آینده توسط شهرداری این شهر اجرا می‌شود.
شهردار یاسوج گفت: یکی دیگر از اقدام‌های در دستور کار شهرداری یاسوج در آستانه سال نو شست و شو و رنگ آمیزی بلوارهای این شهر است.
مقدم اظهار داشت: عملیات شست و شو و رنگ آمیزی بلوارهای شهر یاسوج از هفته گذشته توسط 2 اکیپ آغاز شده و در مراحل پایانی است.
وی افزود: 12 هزار مترمربع معادل 24 کیلومتر از بلوارهای شهر یاسوج نیز رنگ آمیزی خواهد شد.
شهردار یاسوج بیان کرد: افزون بر یک هزار نقطه در خیابان‌های شهر یاسوج لکه گیری شده است.
مقدم عنوان کرد: امسال به منظور توسعه فضای سبز، زیباسازی شهری و استقبال از مسافران نوروزی 70 هزار اصله درختچه، هفت هزار جعبه گل فصلی و 10 هزار جعبه گل زینتی در میادین، بلوارها و فضاهای سبز شهر یاسوج کاشته شد.


وی ابراز داشت: با چنین اقدام‌هایی سطح گل کاری در شهر یاسوج 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
شهردار یاسوج گفت: 60 تن شن رنگی با طرح‌های مختلف سنتی در شهر یاسوج برای اولین بار به منظور آراسته سازی مکان‌های سبز که دچار کچلی شده‌اند، استفاده شد.
مقدم اظهار داشت: بکارگیری شن‌های رنگی علاوه بر زیباسازی فضای شهر و امکان ساخت طرح‌های جدید میزان مصرف آب را نیز تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
وی افزود: امسال رفع کچلی حدود 70 هزار مترمربع از چمن پارک‌های شهر یاسوج انجام شده است.
مقدم با اشاره به وجود برخی حفاری‌ها در خیابان‌های یاسوج، اظهار داشت: تعدادی از دستگاه‌های خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد بدون هماهنگی با شهرداری این شهر اقدام به حفاری در خیابان‌ها می‌کنند.
شهردار یاسوج بیان کرد: در همین راستا 2 اکیپ شهرداری یاسوج از چند روز قبل نسبت به ترمیم حفاری‌ها در خیابان‌های این شهر اقدام کرده و تاکنون نیز 300 نقطه لکه گیری شده است.
مقدم عنوان کرد: مردم یاسوج باید در زمینه حفاری‌ها از حقوق شهروندی خود اطلاع بیشتری داشته باشند و با وظایف دستگاه‌های خدمات رسان نیز بیش از پیش آشنا شوند.
وی ابراز داشت: خبرنگاران و رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند برای آگاهی بخشی در این زمینه‌ها کمک کار شهرداری یاسوج باشند و نقش مهمی ایفا کنند.
شهردار یاسوج گفت: 75 تا 80 درصد حفاری‌ها در خیابان‌ها و معابر عمومی این شهر توسط اتفاقات شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود و مسئولان این شرکت نیز دلیل اصلی‌ترمیم نکردن حفاری‌های انجام شده را کمبود اعتبار اعلام می‌کنند.
مقدم اظهار داشت: شرکت‌های گاز، برق و مخابرات کهگیلویه و بویراحمد نیز در رده‌های بعدی به لحاظ انجام حفاری در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر یاسوج قرار دارند.
وی افزود: می‌توان گفت که تقریباً تمامی حفاری‌های انجام شده توسط دستگاه‌های خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد در خیابان‌ها و معابر عمومی یاسوج بدون اجازه و هماهنگی شهرداری این شهر است.
شهردار یاسوج بیان کرد: در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم کهگیلویه و بویراحمد برخورد جدی با حفاری‌های غیرمجاز در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر یاسوج توسط دستگاه‌های خدمات رسان این استان تصویب شده است.


مقدم با اشاره به فرسوده بودن جدول‌ها و آسفالت خیابان‌ها، معابر عمومی و پیاده روهای یاسوج، عنوان کرد: چنین مشکلات مهم زیرساختی با دریافت عوارض ناچیز شهری از مردم رفع نمی‌شود بلکه باید اعتبار خاصی در این راستا در نشست‌های شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد تصویب شود.
وی عنوان کرد: نصب ریسه‌های رنگی در آستانه سال نو نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد خواهد داشت و میادین، معابر و فضاهای شهر با ریسه‌های رنگی آذین بندی خواهد شد.
مقدم بیان کرد: دلیل استفاده از ریسه‌های رنگی علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، به زیباسازی چهره شهر نیز کمک خواهد کرد.
شهردار گفت: هفت هزار اصله نهال در هفته درختکاری در شهر یاسوج غرس شد.
مقدم افزود: همچنین در این هفته هرس و تشتک زنی درختان، وجین علف‌های هرز و آرایش درختچه‌های سطح شهر نیز انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: به مناسبت استقبال از نوروز 1397 روز دوشنبه 21 اسفند سال جاری با حضور شهروندان و مدیران استانی و شهرستانی طرح پاکسازی و نظافت عمومی شهر یاسوج از سوی شهرداری اجرا شد.
مقدم بیان کرد: مناسب سازی محیط رفت و آمد معلولان در یاسوج برای ایام نوروز انجام می‌شود و علاوه بر آن سرویس‌های بهداشتی این شهر نیز ساماندهی شده و وضعیت آنها بهبود می‌یابد.
وی افزود: سامانه تلفن گویای 137 آماده دریافت گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی به طور شبانه روزی در مورد نحوه خدمات رسانی به آنان در ایام نوروز پیش رو است.

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک :

نظرات