جمعه 10 فروردین 1403 ** 10/01/1403
شهر یاسوج، آماده استقبال باشکوه از بهار/ افزایش چشمگیر خدمات شهرداری یاسوج در آستانه نوروز 97

در حالی که کمتر از دو هفته تا آغاز سال جدید و عید باستانی نوروز فرصت داریم، شهر خوش آب و هوای یاسوج مهیای استقبال از بهار و مسافران نوروزی شده است.

خدمات شهرداری یاسوج در حوزه زیباسازی فضای شهر امسال بسیار بیشتر از سال های گذشته است و قطعا مردم شهر و مسافرانی که سال های قبل به یاسوج سفر کرده اند در نگاه اول با این موضوع برخورد خواهند کرد.

افزایش 30 درصدی گلگاری در بلوارهای شهر یاسوج/ بلوارهایی که برای اولین بار گلگاری شده اند

بلوارهای اصلی شهر یاسوج که در سال های قبل عموما چمن بوده اند امسال به زیر کشت گل های بنفشه و شب بو رفته اند و شن های رنگی با طرح های زیبا و سنتی جای خاک های رها شده در بلوارها را گرفته اند تا علاوه بر زیبایی و تنوع در منظر شهری، در مصرف آب نیز صرفه جویی شود.

بیش از 8 هزار گلدان گل شب بو، 10 هزار جعبه گل بنفشه در رنگ های مختلف و بالای 5 هزار جعبه گل همیشه بهار در چند روز اخیر بلوارهای شهر یاسوج را آراسته اند تا با اتفاق 45 هزار گلدان گل که دی ماه امسال کشت شده بودند، جان تازه ای به رنگ و رخساره شهر بدهند.

گلگاری بلوارهای قرنی، استقلال، امام خمینی (ره) برای اولین بار در شهر یاسوج صورت گرفته است و به همین خاطر سطح گلگاری در شهر یاسوج 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در این طرح همچنین رفوژها، تقاطع ها و آیلندها با گل های روشن آراسته شده اند تا جلوه ای متفاوت داشته باشد.

همچنین استفاده از 60 تن شن رنگی اقدامی تازه در شهر یاسوج بود که برای اولین بار صورت گرفت.

محل هایی که امروز در شهر یاسوج با شن های رنگی به طرح های مختلف سنتی به زیبایی اراسته شده اند، پیشتر یا خاک بوده اند و یا چمن هایی بوده اند که دچار کچلی شده اند.

استفاده از شن های رنگی علاوه بر زیباسازی فضای شهر و امکان ساخت طرح های جدید، میزان مصرف آب را به حد زیادی کاهش خواهد داد.

گفتنی است، امسال قریب به 70 هزار متر مربع از چمن های شهر یاسوج رفع کچلی شد و با کشت مجدد چمن و یا روش های دیگری همچون کاشت درخت، در بهار 97 شاهد منظر نازیبای چمن های پارک ها نخواهیم بود.

افزایش 50 درصدی نصب ریسه های رنگی

امسال بخاطر سانحه غم انگیز سقوط هواپیمای تهران - یاسوج شهر یاسوج در نوروز حال و هوای متفاوتی خواهد داشت.

شهرداری یاسوج نیز که به مدت 15 روز تمامی فضاها و بیلبوردهای شهر را سیاه پوش کرده بود، با تغییر سال تلاش می کند تا حال و هوای غمزده شهر را عوض کند.

بر همین اساس نصب ریسه های رنگی در آستانه بهار 97 نسبت به سال قبل 50 درصد رشد خواهد داشت و میادین، معابر و فضاهای شهر با ریسه های رنگی آذین بندی خواهد شد.

شایان ذکر است، شهرداری یاسوج در همه عملیات خود صرفه جویی در مصرف انرژی را در نظر دارد و دلیل استفاده از ریسه های رنگی علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، زیباسازی چهره شهر در طول روز نیز داشته و ایجاد جلوه های زیبای بصری در طول روز است.

غرس 7 هزار اصله نهال در هفته درختکاری 

امسال در هفته درختکاری قریب به یکهزار اصله نهال در میان دانش آموزان و سازمان ها توزیع گردید و 6 هزار اصله نهال نیز توس شهرداری غرس شد.

همچنین هرس و تشتک زنی درختان، وجین علف‌های هرز و آرایش درختچه‌های سطح شهر نیز انجام گرفته است.

رنگ آمیزی 24 کیلومتر از بلوارهای شهر

یکی دیگر از اقدامات شهرداری یاسوج شستشو و رنگ آمیزی بلوارهای شهر است که بسیاری از بلوارها بیش از 4 است که رنگ آمیزی نشده بودند.

طی این عملیات 12 هزار مترمربع معادل 24 کیلومتر از بلوارهای شهری رنگ آمیزی خواهند شد که این عملیات از هفته گذشته توسط 2 اکیپ آغاز شده است و در مراحل پایانی است.

لکه گیری بیش از یکهزار نقطه در خیابان های شهر یاسوج

یکی از مشکلات عمده شهر یاسوج که همواره در صدر درخواست های شهروندان نیز می باشد، لکه گیری خیابان های شهر است.

اما نکته مهم اینست که همانگونه که در کمیته حفاری شهرستان در محل فرمانداری نیز اعلام شد، حفاری ها عامل اصلی ایجاد دست اندازها در خیابان های شهر هستند که دستگاه های خدمات رسان بی توجه به ترمیم آنها و بعضا بدون هماهنگی نسبت به حفاری در خیابان ها اقدام می نمایند.

بر اساس آمار قریب به 85 درصد از حفاری ها متعلق به دستگاههای خدمات رسان است و تنها 15 درصد از مشکلات سطح معابر مربوط به حوزه کار شهرداری است.

در همین راستا دو اکیپ شهرداری یاسوج از چند روز گذشته نسبت به ترمیم حفاری ها اقدام کرده اند که تاکنون 300 نقطه ریز و درشت لکه گیری شده است.

این عملیات هم تا رفع همه لکه های مربوط به شهرداری یاسوج در معابر اصلی ادامه خواهد داشت که پیش بینی می شود تا قبل از آغاز مسافرت های نوروزی بیش از یکهزار نقطه لکه گیری شود و در فاز دوم نیز شهرداری یاسوج نسبت به لکه گیری معابر فرعی اقدام خواهد کرد.

آبشار یاسوج، اولویت مسافران نوروزی

یک از مکان هایی که قطعا مورد استقبال مسافران نوروزی قرار خواهد گرفت آبشار یاسوج است، که روز طی بازدید شهردار تصیمات لازم برای بهبهود فضای این محیط اتخاذ گردید.

عملیات لکه گیری جاده آبشار و خیابان های این پارک صورت گرفته است و نخاله هایی که توسط بعضی از افراد غیرمسئول و بی توجه در مسیر این جاذبه توریستی رها شده اند به مکان مناسبی منتقل خواهد شد.

مهیاسازی فضای پارک آبشار با تجهیز و بازسازی سرویس های بهداشتی، پاکسازی آبراهه ها و جداول از زباله، بازسازی جداول انتقال آب، مرمت پل ها و ... نیز در حال اجراست.

شهر خوب را شهروند خوب می سازد

اگرچه دستگاههای خدمات رسان وظیفه دارند نسبت به پاکسازی و زیباسازی فضای شهر اقدام نمایند، اما نباید فراموش کرد که هر شهری محصول مشارکت شهروندان آن شهر است.

مردم و شهرداری باید مکمل کار یکدیگر باشند، بطور مثال در سه ماه گذشته پاکسازی زباله ها و نخاله های مناطق مختلفی که سالها رها شده بود، از سوی شهرداری یاسوج پاکسازی شد اما گاها شاهد هستیم برخی از شهروندان بی ملاحظه آشکارا و بی محابا زباله های خود را در خیابان رها می کنند.

یقینا اگر شهروندان مسئولیت پذیر و دغدغه مند نسبت به راهنمایی و تذکر به شهروندان بی ملاحظه اقدام نمایند، انرژی و هزینه ای که صرف دوباره کاری خواهد شد، می تواند بخشی از مشکلات شهر را بر طرف کند.

«اینجا» می توانید تصاویری از اقدامات شهرداری برای استقبال از نوروز را ببینید (کلیک کنید)

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک :

نظرات